Прогнозуйте. Хід багатьох подій можна передбачати.
Часто заздалегідь відомо, хто буде учасником подій, де це буде відбуватися та
коли. Виходячи з цього, завжди можна спробувати спрогнозувати, що й хто може
бути в кадрі, і якою буде основна дія. Плануйтеілюстрації таксамо, як би ви
планували матеріал: орієнтуйте фотографа на головне та обмірковуйте разом з ним
необхідні деталі. (Наприклад, якщо ви збираєтеся писати про дитяче свято, то в
кадрі повинні бути, по-перше, діти, по-друге, напевно, їхні батьки, але ніяк не
місцеві начальники, які це свято будуть відкривати. Або, якщо в матеріалі мова
йтиме про вчительку, що вечорами працює у стриптиз-шоу, то, очевидно, цікаво
буде одержати знімок також і з шоу, і з уроку, який ця вчителька веде). Але на цьому
етапі фотожурналіст,репортер і редактор
повинні працювати разом, на зразок того, як працюють репортер і оператор на
телебаченні: візуальний ряд повинен доповнювати, конкретизувати та/або
інтерпретувати текст, працювати на завдання, єдине для всього інформаційного
пакета.
NB Тут і далі, коли ми говорили про планування
документальних знімків, варто зазначити, що планування можливе тільки до
певного ступеня і не повинне доходити до абсурду. Зрозуміло, фотографу, як і
репортеру, необхідна свобода дій і прийняття конкретних рішень відповідно до
обставин.
Радьтеся з дизайнером. Якими є бажані
пропорції фотографії? Чи буде вона горизонтальною або вертикальною? Чи виникне
необхідність у великому портретному знімку або потрібен буде загальний план? Є
чи побажання з приводу технічних характеристик фотографії (контрастність,
джерела освітлення, зернистість, колір, і т.п.)? Скільки знімків і якого роду
може знадобитися? Дизайнер бачить смугу в цілому і часто здатний сказати
заздалегідь, що приблизно йому потрібно. Спільне попереднє обговорення допоможе
дизайнерові побудувати більш досконалий інформаційний пакет, а фотографові
більш раціонально розподілити свої зусилля.
NB Якщо ви плануєте один знімок, це не означає,
що фотограф повинен зняти і представити одну фотографію. У кожному разі повинна
бути достатня кількість ілюстрацій, з яких можна вибрати найбільш вдалу.
II. Якщо
підготовка документальної фотографії неможлива або недоцільна
Документальний
знімок - перше і головне, про що потрібно думати інформаційній газеті. Однак, є
випадки, коли можна і навіть розумніше планувати інші види ілюстрації (інфографіку,
постановочне фото,маніпульований колаж,
малюнок).
Заздалегідь відомо,
що з різних причин фотограф не буде мати достатнього доступу до подій, або
занадто великий ризик, що знімок не вийде.
Предметом
публікації є абстрактна проблема.
Предметом
публікації є ставлення до подій або проблеми.
Якщо ви готуєте
інформаційне інтерв'ю, і головну цінність несеінформація, а не той, факт, що вона надана певною людиною.
Якщо планується
матеріал із прес-конференції.
NB У останніх двох випадках дуже важливо
зрозуміти, що ми ілюструємо. Якщо ми ілюструємо матеріал, у якому Іван Іванович
Сидоров розповідає, чому цього року в місті будуть проблеми з капустою, то
предметом публікації є дефіцит капусти, а не сам Іван Іванович. Отже, і на
головній ілюстрації повинен бути не Іван Іванович, а щось, що стосується власне
самої проблеми. Те ж стосується і прес-конференцій. Якщо основний інтерес
прес-конференції - розповідь про проблему або просте повідомлення інформації,
то ілюструвати потрібно саме це, а не розміщувати однакові та нудні фотографії
керівників, що засідають у президії. У кожному разі предмет публікації не
повинен різнитися із предметом ілюстрації.
Можливості
ілюстрування різних матеріалів (розташовані в порядку пріоритетності)
Якщо предметом
публікації є подія:
1.Перше, про що
потрібно думати, - документальне фото.
2.Інфографіка, яка
відтворює картину події (схеми катастрофи, картини злочину, графіки, що
зображують раптове падіння котирувань, і т.п).
3. Фото учасників
подій.
4. Графічна
ілюстрація, яка може дати хоча б емоційну інтерпретацію подіям, що
відбуваються, відповісти на запитання «а що це значить для мене, як жителя
цього міста?».
Якщо предметом
публікації є конкретна проблема:
1. Якщо є
можливість зафіксувати конкретні наслідки проблеми, то потрібно робити
документальне фото. При цьому пам’ятайте, що в кадрі, по можливості, повинні
бути люди. Тому що наслідки проблеми - це наслідки для людей.
2. Інфографіка
(графіки, таблиці, схеми, карти).
3. Постановочне
фото, колаж або малюнок, емоційно інтерпретуючий матеріал.
Якщо предметом публікації є абстрактна проблема («вічна проблема»):
1. Постановочне
фото, колаж, малюнок.
2. Інфографіка
(статистична інформація, представлена в графічному вигляді).
Якщо предметом публікації є ставлення до події або проблеми (коментарі,
думки):
1. Постановочне
фото, колаж, малюнок.
2. Фото автора
думки.
Якщо предметом публікації є
особистість героя:
1. Портрет героя «в обстановці». (Просто
прийти і зробити пару знімків людини - недостатньо. Нехай фотограф проведе
якийсь час із героєм).
Якщо предметом
публікації є окремий факт:
1. Інфографіка (схема, карти, графіки, і
т.п.).
2.Постановочна фотографія, колаж, малюнок.
Якщо ви вирішили готувати
постановочне фото, колаж або малюнок, перед тим, як перейти до пошуку ідей,
потрібно відповісти на наступні питання:
oЯке наше послання читачеві? Що це означає
для читача? Що ми йому хочемо повідомити, сказати?
oЯка думка (відчуття) повинна з’явитися
у читача?
oЧи доречна іронія?
oЯкої категорії читачів безпосередньо
стосується проблема? Хто повинен бути на ілюстрації?
Коли ідея дозріла:
§Чи є можливість зробити
постановочне фото? Що для цього реально буде потрібно?
§Якщо необхідне коллажування, то
які елементи потрібні? Хто їх буде виконувати, як і у який термін?
§Чи реально втілити ідею наявними
силами і на наявній техніці?
§Зробіть начерк.
III. Хто повинен
бути на ілюстраціях?
Не
захоплюйтеся фотографіями начальників та «зірок». Цільова аудиторія повинна
бачити в газеті себе і читати про себе, тому ілюстрації (не тільки фотографії,
але й малюнки) повинні зображувати насамперед ваших читачів.
Якщо можливо, у
кадрі завжди повинні бути люди.
Проаналізуйте
ілюстрації, які з'являються у вашій газеті. Хто є їх героєм? Майже напевно це
чоловік середнього віку. Стежте за тим, щоб в ілюстраціях були представлені всі
категорії населення більш-меншпропорційно тому, яке місце вони займають у вашій цільовій аудиторії:
жінки, літні люди, підлітки, національні меншини і т.п.