Постачання інформації – збір релевантних і
достовірних відомостей за допомогою спостереження, інтерв'ювання та дослідження. Це означає,
що хтось, кому доручено перебувати в певному місці,подає звіт про подію, що відбуваєтьсятам. Репортери - очі та вуха своєї газети - подають
факти та зміст відповідно до прийнятого у газеті стилю.
Написання є способом подачі звіту про подію.
Звичайно матеріал про якусь подію пише репортер. Але бувають теми, які
висвітлюють одночасно декілька журналістів.
Редагування - це зміна, адаптування або
облагороджування текстів, головним чином, для приведення їх у відповідність із
нормами та стилем газети або просто для набуття ними обсягу, що збігається з
виділеною площею або газетною смугою.
Властивості інформації:
-Усунення невизначеності. Журналістська інформація, усуваючи невизначеність, допомагає людині
сформувати свою власну модель світу. Чим повнішою, об’єктивнішою буде
інформація, тим більше шансів, що модель зовнішнього світу у кожної людини, що
користується цією інформацією, буде адекватною цьому світу.
-Здатність інформації бути цінною
або даремною. Причому цінність інформації - властивість непостійна.
Журналісту завжди доводиться пам'ятати про суб'єктивну цінність інформації, що
залежить від потреби людей. Звідси випливає, що якщо редакція газети вгадує
інформаційні потреби своїх читачів, а журналісти на ці потреби відгукуються, то
успіх цього видання забезпечений.
-Вичерпність інформації. Абсолютно нова (невичерпна) інформація вимагала б постійної
напруженої уваги. Людина, що сприймає її, швидко б утомлювався. Вичерпність
повідомлення робить його більш переконливим і достовірним. Однак журналіст
повинен ураховувати підготовленість своєї аудиторії і не роз’яснювати те, що і
так зрозуміло.
Вимоги до журналістської інформації:
-Оригінальність, не банальність відомостей. Новизна може бути не тільки у фактах, але
й у формі подачі, у незвичайній точці зору на вже відомі факти.
-Доступністьповідомлення. Мова, яку
використовує журналіст, повинна бути зрозумілою та природною для читача.
Журналіст повинен ураховувати рівень знаньі культури аудиторії.
-Інформація повинна бути релевантною,
тобто доречною. Журналіст готує матеріал з огляду на потреби та інтереси
аудиторії.
Точність - гарантія від помилок
Як уникнути помилок у
журналістській роботі? Ми пропонуємо кілька порад:
-Кореспондент /або оглядач/ несе
головну відповідальність за точність статті. Не передавайте матеріал, якщо Ви
на 100 відсотків не впевнені у кожній цифрі, факті, імені та адресі, що наводяться
у ньому.
-Зв'яжіться із джерелами
інформації, щоб ще раз перевірити факти, цифри, правопис прізвищ, точність
цитат, зміст термінів, висловлювань, усього, що може здатися незрозумілим або
ввести в оману.
-Порадьтеся з досвідченими
колегами, щоб переконатися, що Ваш матеріал написаний професійно. Довідайтеся про
їх думку та пораду. Вони можуть указати на Ваші прорахунки або поставити
питання, що вимагають додаткового вивчення.
-Перевірте за словником правопис,
правильне вживання слів, граматику речень.
-Після редагування статті, автор
має останній перед публікацією шанс виключити з неї можливі помилки.
-Якщо Ви завідувач кореспондентської
мережі, доручайте новим репортерам прості теми доти, поки вони не навчаться розуміти
небезпеки здійснення серйозних помилок.
-Особливо серйозно варто ставитися
до фінансових показників. Бувало, що цифрова помилка приводила до великих
фінансових криз і підривала довіру до органу інформації.
У зв'язку з цим, остерігайтеся наступного:
-Перевіряйте відповідність цифр їх
сумі, правильність та відповідність їх процентного вираження. Зарплата
керуючого банком у Токіо може на 40 відсотків перевищувати зарплату його колеги
у Хацці, Бангладеш, але ця різниця не буде осмислена, якщо Ви не порівняєте
умови життя в цих містах.
-Те ж саме можна сказати й про
середніцифри.Чи можна уявити собі людину, яка потонулау річці глибиною "у середньому"
один метр.
-Оскільки помилок не оминути,розробіть серйозну політику швидких і
систематичних виправлень.
Дев'ять
принципів поінформованості
Для того, щоб подія з'явилася у випусках інформаційних новин, вона повинна
відповідати хоча б одному з наступних критеріїв, що визначають її цінність:
1. Суспільно-політична значущість теми.
2. Близькість теми:
-новини
з погляду глядачів або у просторі (безпосереднє сусідство або не занадто
віддалене місце), або у часі (недавнє минуле або недалеке майбутнє);
-щось
добре їм знайоме або близьке з якихось причин;
-узагалі
все те, що може зацікавити та за асоціацією з якими-небудь особистими
враженнями привернути їх увагу, якщо навіть мова йде про щось далеке і за
часом, і за місцем.
3.
Популярність кого-небудь або чого-небудь:
-все
те, що з тих або інших причин може одержати визнання та популярність або на
місцевому рівні, або у більш широких масштабах;
-успіхи
або прорахунки державних, політичних, ділових, суспільних та інших організацій
і їх представників - "ньюсмейкерів";
-знаменитості
різних калібрів, причому як у позитивному, так і в негативному значенні;
-сенсаційні
відкриття, винаходи або досягнення у різноманітних галузях.
4.
Своєчасність:
-чи
здатна новина "тримати" всю інформацію, поки вона не втратить свою
актуальність;
-чи
доречно давати ті або інші відомості в контексті сьогоднішнього дня;
-чи
не принесе їх опублікування незапланованої шкоди з якихось причин;
-чи
досить вони співзвучні духу часу за стилем викладу і аргументації?
5. Вплив
новини за її можливими наслідками:
-чи викличе
вона інтерес читачів до всіх інших елементів інформації;
-чи приверне
їх увагу до її теми;
-чи вплине
ця тема на формування якихось думок та емоцій;
-чи
відповідає вона інтересам як окремої сім'ї, так і всього суспільства в цілому?
6.
Масштабність новини за ступенем її важливості, вагомості та значущості:
-чи
досить переконлива вона з погляду всього обсягу інформації;
-чи відіграє
вона принципову або другорядну роль її розуміння та оцінки?
7. Конфлікт
(у найбільш широкому тлумаченні цього слова):
-від
сімейних колізій до міжнаціональних або міжрегіональних зіткнень;
-від
пікантних інтриг до сенсаційних скандалів різного роду;
-від
викриття мафіозних угруповань до розкриття великомасштабних політичних задумів;
-від
протиріч між інтересами різних політичних і суспільних сил усередині країни до
конфронтації сил на міжнародній арені.
8. Незвичайність:
-непередбачений
або ненормальний розвиток подій і проблем, несподівані або незвичні ситуації
різного роду;
-незвичайні
факти зі звичайного життя, ексцентричні або екстравагантні вчинки, цікаві дива
та курйози.
9.
Персоніфікація:
-чи
дає новина можливість акцентувати увагу на цікавих подробицях за допомогою
посилань на конкретних людей;
-чи
може вона пояснити подію або проблему штрихами "через людину"?